Mały słowniczek

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin

To nasz największy „przyjaciel”. W świecie szybkości i wiecznego braku czasu narzędzie do pomiaru szybkości „ładowania” strony jest jak guru. Page Speed Insights jest narzędziem stworzonym przez Google do mierzenia wydajności strony zarówno na urządzeniach mobilnych jak i na desktopach. Wynik pomiarów przedstawiany jest w skali od 1 do 100 – gdzie 100 oznacza perfekcyjną szybkość strony internetowej. Deweloperzy znajdą tam również wskazówki, co mogą poprawić aby uzyskać lepsze wyniki. Page Speed Insights jest ważnym wyznacznikiem w pozycjonowaniu stron internetowych.

Jedno z podstawowych pojęć w dziedzinie projektowania stron internetowych. Strona responsywna to taka, która dostosowuje się do wielkości ekranu, na którym jest wyświetlana. Nastanie ery smartfonów i tabletów wymusiło na projektantach stron internetowych wypracowanie mechanizmu, który pozwoli przeglądać strony internetowe z równą łatwością i czytelnością na ekranie każdej wielkości. Możecie także spotkać się z terminem RWD – Responsive Web Design. Projektowanie responsywne każe uwzględniać różne potrzeby i zwyczaje przeglądania stron www na różnych urządzeniach. Na przykład użytkowanie smartfonów spopularyzowało scrollowanie – czyli przewijanie w pionie, i wiele stron obecnie projektowanych jest w układzie jednostronnicowym (onepage) – zarówno na komórki jak i na desktopy.

UI / UX – zasady nowoczesnego projektowania (nie tylko stron internetowych), w myśl których ważne jest zarówno stworzenie przyjaznego dla użytkownika interfejsu (user interface) jak i zwiększenie satysfakcji użytkownika z obcowania z produktem (user expirence). Cokolwiek to wszystko znaczy ;). To znaczy, że sposób w jaki komunikujesz się z produktem (stroną www, aplikacją mobilną, programem komputerowym) powinien być dla Ciebie jak najprostszy i intuicyjny, zaś Twoje wrażenia z użytkowania produktu powinny zaczynać się od sformułowania „funkcjonalny i użyteczny”. Trochę to zabija romantyzm tworzenia stron internetowych, ale… jest wiele przykładów stron internetowych łączących użyteczność z „duszą”. Takie „rozważne i romantyczne”. 

Optymalizacja SEO – pojęcie często mylone z pozycjonowaniem. Optymalizacja to szereg czynności których celem jest przystosowanie strony internetowej do potrzeb wyszukiwarek. Na optymalizację składają się przede wszystkim: zmniejszenie ilości kodu oraz wielkości grafik i innych mediów do niezbędnego minimum. Jest to często kompromis pomiędzy jakością mediów a wielkością plików. Kolejnym elementem jest staranny i systematyczny opis strony w sekcjach metatagów. Ułatwia to robotom indeksującym klasyfikowanie naszej strony i wyświetlanie jej w wynikach adekwatnie do zapytania. Równie ważny jest wartościowy content – czyli treści na naszej stronie. Staramy się, aby były unikalne i jednocześnie przydatne dla internautów. Nie można zapominać o przemyślanej strukturze strony, która konsekwentnie powinna wytyczać nam „co, gdzie i jak” znajdzie się na naszej stronie. Dobra optymalizacja to punkt wyjścia do pozycjonowania.

Certyfikat SSL – to narzędzie do szyfrowania połączenia serwera z komputerem użytkownika (internauty) służące do podnoszenia bezpieczeństwa ruchu w sieci. Certyfikat w sposób zaszyfrowany potwierdza wiarygodność właściciela domeny, jego adres i zabezpiecza transmisję danych. Jest to szczególnie ważne w przypadku sklepów internetowych i połączeń z bankami oraz innymi instytucjami, którym powierzamy nasze dane.